+48 602 736 953 biuro@lik-czarter.pl

Kierunki wiatru

Bez wiatru nie damy rady żeglować, więc musimy znać jego oznaczenia kierunki i sposoby reagowania na gwałtowne podmuchy. Takie nauki przyjmujemy już przy kursie żeglowania, aczkolwiek nie wszystkiego da się nauczyć na sucho. Praktyka czyni mistrza. Najczęściej wymieniane kierunki wiatrów to Boreasz (wiatr północny), Zefir (Zachodni), Notos (południowy) i Euros (wschodni).

Wiatr i jego rodzaje

Wiatr – kolokwialnie mówiąc to ruch powietrza względem ziemi.  Poniżej przedstawione zostały rodzaje wiatrów z którymi spotka się każdy żeglarz.

Wiatr pozorny –  według tego wiatru określamy kurs jachtu. Jest on  sumą wektorową podmuchów względem ziemi lub wody oraz wiatru własnego. Oznaczamy go literami WP.

Wiatr rzeczywisty – wiatr wywierający wpływ na przedmioty znajdujące się w bezruchu ( jest to realny, geograficzny kierunek wiatru);

Wiatr własny – jest określony mianem WW, a definiuje się go jako ruch powietrza, który zostaje wytworzony w bezwietrzny dzień/noc  poprzez poruszanie się jachtu. Szybkość takiego wiatru równa się szybkości poruszającego się jachtu, a kierunek będzie przeciwny.

KURSY WZGLĘDEM WIATRU W ŻEGLOWANIU

KĄT MARTWY – wiatr wiejący od strony dziobu, kolokwialnie nazwany „mordewind”;) . Żeglowanie przy takim wietrze jest możliwe tylko przy halsowaniu.

BAJDEWIND – tutaj, wiatr pozorny wieje bokiem od dziobu przy prawidłowo pracujących żaglach. Dokładniej mówiąc kierunek prostopadły do płaszczyzny symetrii jachtu.

PÓŁWIATR – wiatr pozorny, który wieje z boku jachtu.

BAKSZTAG – uważa się, że taki kurs wiatru najbardziej sprzyja żeglarzom, ponieważ jest najprzyjemniejszy i najszybszy. Przy tym kursie wiatr pozorny wieje ukośnie od rufy.

FORDEWIND – tutaj, wiatr wieje prosto w rufę.  Przy forewindzie wiatr rzeczywisty zaciera się z własnym. Istnieje tu możliwość dużego kołysania jachtem. Nie jest to ulubiony wiatr żeglarzy ze względu na bezpieczeństwo załogi.

KURSY OSTRE – im mocniej łódź płynie pod wiatr, tym ostrzejszy jest kurs.  Za najostrzejszy kurs możemy uznać bajdewind.

KURSY PEŁNE–takie kursy to między innymi balsztag i forewind. Tutaj płyniemy z wiatrem.

OSTRZENIE – modyfikacja kursu na ostrzejszy, w linii od fordewindu do bajdewindu, zawijanie do kierunku wiatru.

ODPADANIE – zmiana toru na bardziej pełny, w kierunku od bajdewindu do fordewindu, zawijanie od linii wiatru.